تا حالا شده شروع به خواندن کتاب کنید و متوجه گذر زمان نشوید؟ یا اینکه درگیر فضای کتاب شده باشید که حتی در دنیای واقعی هم با شخصیت کتاب زندگی کنید؟ حتما در همچین موقعیت هایی قرار گرفته اید، بله این از ویژگی های مهم و دوست داشتنی کتاب ها هستند. کتاب ما را پرت میکند به دنیای دیگر، امکان زیست جدیدی را برای ما فراهم می کند که قادر به تجربه کردن آن نیستم.
کتاب دریچه ای نو و تازه از دنیاهای مختلف با فرهنگ های متفاوت را پیش روی ما باز می کند. و این امر باعث می شود تا سطح اگاهی و رشد فردی و اجتماعی ما بالا برود.
با توجه به مطالبی که مطرح شد حال اگر مطالعه کردن را از سنین کودکی به فرزندانمان آموزش بدهیم قطعا نتایج بهتر و موثری تری خواهد داشت. والدین باید سعی کنند تا کتاب خواندن را وارد زندگی روزمره خود و فرزندانشان کنند. تا بخشی از سبک زندگی فرزنداشان شود. شاید این سوال پیش بیاید که چه کتاب هایی برای کودک و نوجوان ما مناسب است ؟
در ادامه تلاش خواهیم کرد تا ویژگی های یک کتاب خوب و مفید را برای کودکان و نوجوانان مطرح کنیم تا شما والدین عزیز بتوانید با آگاهی بیشتر در انتخاب کتاب به فرزندانتان کمک کنید.

کتاب خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد

1- موضوع کتاب اولین موردی است که در هنگام انتخاب کتاب باید به آن توجه کرد، اگر موضوع کتاب خوب باشد کودک را ترغیب به خواندن می کند و برای ان جذاب می شود یک موضوع خوب باید تلفیقی از برانگیختن حس کنجکاوی، حس خلاقیت و دارای نکات آموزشی و اخلاقی باشد. یک موضوع خوب باید آنقدر فضاسازی خوبی داشته باشد که بچه را با آن هیجان را تجربه کنند.

2-یکی از  نکاتی که  در هنگام انتخاب کتاب باید به آن توجه کرد تصویرهای استفاده شده در کتاب است. تصویر گری کتاب امروزه مورد توجه بسیاری از کارشناسان تربیتی و روانشناسی  قرار گرفته است زیرا استفاده درست و مناسب از تصاویر علاوه بر اینکه به درک زیبایی و بصری کودک کمک می کند می تواند حاوی نکات آموزشی و اخلاقی نیز باشد.

 استفاده درست از تصاویر که با موضوع کتاب همخوانی داشته باشد به درک کودک از مفاهیم کتاب کمک می کند. رنگ ها ی به کار رفته در تصاویر نیز  خلاقیت کودک را شکوفا می سازد. لازم است والدین کتاب را ابتدا با فرزند خود ورق بزنند و تصاویر و نوع رنگ آمیزی آن را بررسی کنند.و عکس العمل فرزند خود را هنگام تماشای تصاویر کتاب زیر نظر داشته باشند و از فرزند خود راجع به تصاویر، رنگ امیزی و حسی که از آن ها دریافت می کند سوال کند.

3-شخصیت های داستان باید طوری پردازش شوند که کودک بتواند با انها همذات پنداری کنند و بتواند با آن ارتباط برقرار کند و حس خوبی نسبت به آن داشته باشد و با اشتیاق از آنها تعریف کنند.

4-یک کتاب خوب علاوه بر سرگرم کننده بودن باید حس کنجکاوی و پرسشگری فرزند شما را برانگیزد. ذهن پرسشگر باعث خلاقیت و نوآوری در آینده برای کودک خواهد شد.

5- کتاب باید روحیه شاد و نشاط آور را در کودک افزایش دهد و بتواند با خواندن و یا دیدن تصاویر آن ذوق و شوق را در کودک افزایش دهد. و کودک شما از کتاب خسته نشود و آن را پرت نکند.

6- استفاده از کلمات و جملات ساده و قابل فهم از نکاتی دیگری است که باید در انتخاب کتاب به آن توجه کرد. جملات کتاب باید علاوه بر روان بودن و سادگی  قواعد  زبان رسمی را نیز به درستی آموزش دهد.

7- استفاده زیاد از اطلاعات و حجم انبوهی از داده ها نمی تواند مزیت بر خوب بودن آن کتاب باشد، کتاب باید بر اساس رده سنی مورد نظر اطلاعات مفید و مختصر را به فرزند شما  انتقال دهد.

8- انتقال نکات آموزشی در قالب داستان و قصه تاثیر بیشتری بر رویفرزندان دارد و برای مدت های طولانی در ذهن فرزند  حک می شود، لازم است موقع انتخاب کتاب به نکات آموزشی آن توجه شود.

تا اینجا با ویژگی های یک کتاب خوب برای فرزند خود آشنا شده اید در ادامه به اینکه چرا باید برای فرزندانمان کتاب خوب بخوانیم و آن ها را تشویق به خواندن کتاب خوب کنیم خواهیم پرداخت.

اهداف خواندن برای فرزندان کتاب خوب

* هنگامی که بچه ها کتاب خواندن را از سنین پایین شروع می کنند، واژه ها و کلمات زیادی وارد دایره لغاتشان می شوند و موقع صحبت کردن از آنها استفاده می کنند و از نظر دستور زبانی کلمات و جملات درست را انتخاب می کنند.


* خواندن کتاب سطح آگاهی فرزندان را بالا می برد و قادر خواهند بود احساسات و موقعیتهای مختلفی را تجربه کنند و هنگامی که با موقعیت های مشابه در زندگی شخصی و اجتماعی خود مواجه می شوند بتواند به درستی با ان ها بر خورد کنند.

*همین که کتاب را باز می کنید و شروع به ورق زدن آن می کنید یک نوع آرامش و حس خوب در شما به وجود می آید بنابراین ، کتاب می تواند استرس و اضطراب را از فرزند شما بگیرد ساعت ها آن را در سکوت و آرامش غرق کند و یک نوع تمرین صبر و شکیبایی را نیز به همراه دارد.

خوشبختانه امروزه با توجه به بالا رفتن سطح آگاهی ها و آموزش هایی که  توسط کارشناسان، رسانه ها و فضای مجازی در حال دست به دست شدند است خانواده ها و والدین به فواید  مطالعه کردن کتاب برای فرزندان خود آگاه شده اند و خوشبختانه هر روزه کتاب های مربوط به حوزه ی کودک و نوجوان با موضوعات جذاب و آموزشی منتشر می شود.

 

یکی از ناشرین خوب این عرصه نشر غنچه است که سال ها ی زیادی است به طور اختصاصی در حوزه کودک و نوجوان کتاب چاپ می کند، کتاب های این نشر متنوع با موضوع های گوناگون جذاب و آموزشی است . واحد پژوهش و برنامه ریزی این نشر کتاب هایی را انتخاب و چاپ می کند که بر اساس نیازهای ضروری و مهم در حوزه ی کودک و نوجوان بوده باشد.
امیدوار هستیم در این عرصه ی خطیر و مهم قدمی هر چند کوچک در زمینه رشد و تعالی کودکان ونوجوانان سرزمین عزیزمان ایران برداشته باشیم.
مثل همیشه ما را با نظرات خود راهنمایی کنید تا در این عرصه بتوانیم بهتر و مفید تر قدم برداریم.